ovi.hu

Intézményi regisztráció

  • Óvodai regisztráció

Játékos suliváró könyv

  • Játékos suliváró könyv rendelés ajándék pattogó óriás léggömbbel!

ovi.hu

  • Ovi.hu
  • Közérdekű információk az óvodai beiratkozásról
  • Balesetvédelem
  • Segítség a bajban
  • Óvodai mindennapok
  • Iskolába lépés
  • Egészségvédelem
  • Gyermeknevelés
  • Kalandparkok

Iskolaérettség

  • Az iskolaérettség

Ovik

  • Ovik

Óvónő válaszol

  • Iskolába lépés
  • Gyermeknevelés
  • Szobatisztaság

Családi napközik

  • Budapesti családi napközik

Sulik

  • Vidéki iskolák
  • Budapesti iskolák

Keresés

Nyomós érvek az iskolakezdés halasztásához. Melyek ezek? Mit írjunk a kérelembe?

Kategória: Iskolába lépés

Derült égből villámcsapásként érte a 2019/20-as tanévben tanköteles korúvá vált gyerekek szüleit, hogy ősszel el kell kezdeni a sulit, ha tetszik, ha nem. Kétségbeesetten vette ezt tudomásul koraszülött, emiatt megkésett fejlődésű gyermek szülője éppúgy, mint egyéb tanulási nehézségekkel küzdő, vagy épp még testi-pszichés éretlensége miatt a szobatisztasággal küzdő gyerek szülője egyaránt. A felállás világos: a gyermek (még) éretlen, egy újabb tanév nyomán azonban jó esélyei vannak a sokkal (!) eredményesebb iskolakezdésre. Cél, hogy az indokolatlan, szakmaiatlan törvénykezés miatt ne legyen gyermekünk kísérleti nyúl, hogy „majd idén meglátjuk, milyen eredményei lesznek ennek az újításnak”. Úgy gondoljuk, egyetlen gyermek sem lehet áldozata ennek az őrült ámokfutásnak. Tegyünk meg mindent gyermekünk megmentése érdekében, segítünk, mire érdemes hivatkozni a kérvényben.

Bővebben: Nyomós érvek az iskolakezdés halasztásához. Melyek ezek? Mit írjunk a kérelembe?

Éretlenül iskolába?

Kategória: Iskolába lépés

iskolaéretlen gyermekÁron július végén töltötte be 6. életévét, így a 6 éves kortól kötelező iskolakezdés miatt el kellett kezdenie a sulit. Szülei azért bíztak benne, hogy a kisfiú végül megbirkózik a rá váró feladattal. Nem így történt.

Bővebben: Éretlenül iskolába?

Tanévkezdés: nem mindegy, milyen a start!

Kategória: Iskolába lépés

Hamar véget ér a vakáció, s ezzel együtt beköszönt az új tanév kezdete. A kis elsősök iskolapadba ülnek, a szülőket pedig nagy büszkeség, ám némi szorongás is eltölti. Izgatottan tördelik kezüket: vajon hogy startol majd gyermekük az iskolai életben? Mi, szülők is segíthetünk gyermekünknek, hogy az első időszak lendületesen és sikeresen induljon.

Bővebben: Tanévkezdés: nem mindegy, milyen a start!

Balkezes ollót jobb kézben?

Kategória: Iskolába lépés
       

Andrea 7 éves kisfia balkezes, ám egy hirtelen ötlettől vagy befolyásoló körülménytől vezérelve kitalálta: szeretne inkább jobbkezes lenni. Hasznos tanácsok balkezes gyermeket nevelőknek: 

Szülői kérdés:

Kisfiam 7 éves, idén kezdte az iskolát.Meggyőződésem ,hogy balkezes.Otthonra is és az iskolába is vettem neki "balkezes ollót" amivel én jobbkezesként képtelen vagyok vágni.Azt vettem észre,hogy ő jobb kézzel vág a balkezes ollóval,amikor rákérdeztem azt mondta, hogy ő jobbkezes szeretne lenni.

Bővebben: Balkezes ollót jobb kézben?

Engedjük mozogni!

Kategória: Iskolába lépés

Sokan talán nem is sejtik, mekkora jelentősége van a mozgásnak az óvodás gyermek életében. Ez ugyanis nem pusztán örömforrás, de alapja a tanulási képességek kibontakoztatásának is, amit pedig az iskolai életben fog hasznosítani a gyermek.

Bővebben: Engedjük mozogni!

Iskolaérettségi szintfelmérés az oviban

Kategória: Iskolába lépés

Az óvodai iskolaérettségi szintfelmérések nyomán képet kaphatunk arról, jelenleg milyen fejlettségi szinten van gyermekünk. Sok óvodában ilyenkor a tanköteles korú gyermekek szüleinek fogadó órát tart a fejlesztőpedagógus és/vagy az óvodapedagógus. Figyeljünk és ha szükségét érezzük, jegyzeteljük le, miben vannak hiányosságok és ezt milyen játékkal, hogyan és miként lehet otthon is megtámogatni.

Bővebben: Iskolaérettségi szintfelmérés az oviban

Ki látta este a Barátok közt-öt?

Kategória: Iskolába lépés

... tette fel a kérdést az elsős tanító néni, mire minden nebuló lelkesen jelentkezett. Mikor már Berényiék legújabb fondorlatáról meséltek volna, a tanító néni közbeszólt: ezek szerint senki sem aludt még este 9-kor? Ahogy mondani szokás: bukta...

Bővebben: Ki látta este a Barátok közt-öt?

Életkor: az iskolaérettség fokmérője?

Kategória: Iskolába lépés

Szülők és pedagógusok elkeseredetten és szinte hitetlenkedve vették tudomásul, hogy a legújabb kormányzati rendelet szerint minden tanköteles korú gyermeknek meg kell kezdenie az iskolát abban a tanévben, mikor augusztus 31-éig betölti a 6. életévét. Felmentés csak indokolt esetben és a kijelölt szerv véleménye alapján adható. Ez az ún. kijelölt szerv pedig se nem a szülő, se nem az óvoda. Előbbi szemlélet szakmaiatlan és nem életszerű. Mert míg az egyik gyermek kiválóan iskolaérett alig 6 évesen, addig a másiknak égetően nagy szüksége lenne még egy év óvodai nevelésre, hogy képességei szerint szépen beérjen.

 

Bővebben: Életkor: az iskolaérettség fokmérője?

Tanulási nehézségek: a testséma, a fejlesztés alapja

Kategória: Iskolába lépés

Ahhoz, hogy környezetünkben biztonságosan el tudjunk igazodni, fontos, hogy saját testünkről, testrészeinkről és azok működéséről belső tapasztalati képpel, ún. testsémával rendelkezzünk.

 

Bővebben: Tanulási nehézségek: a testséma, a fejlesztés alapja

Tanulási nehézségek: mik az első jelek?

Kategória: Iskolába lépés

A tanulási nehézséggel küzdő gyermekek problémája már születéstől kezdve egyre láthatóbbá válik. Újszülöttként a szokásosnál érezhetően nyugtalanabb, sokszor hasfájós, pihenése nyugtalan, rendszertelen. Később a mozgásfejlődése is eltérést mutat az átlaghoz képest: vagy sokkal gyorsabb, vagy sokkal lassabb.

Bővebben: Tanulási nehézségek: mik az első jelek?

Tanulási nehézségek: az iránydifferenciálás

Kategória: Iskolába lépés

MCD, POS, ADHD... részképesség hiányok... Tanulási nehézséggel küzd gyermeke? Segítse fejlődését célirányos otthoni játékkal!
Mit érdemes játszani az otthoni játékidőben, hogy aktívan megtámogassuk gyermekünk fejlődését? Nagyító alatt az iránydifferenciálás!

Bővebben: Tanulási nehézségek: az iránydifferenciálás

Tanulási nehézségek: a finommotorika fejlesztése

Kategória: Iskolába lépés

A finommotorika, köznapi nyelven kézügyesség sokféle játékkal fejleszthető, tökéletesíthető. Kiemelten nagy jelentősége van ennek, hiszen az iskolai életben szükséges íráskészségnek ez az alapja. Sokan abba a tévedésbe esnek, hogy ez csak rajzolással, színezéssel érhető el, ám ez tévedés. Az íráskészség kifejlődéséig hosszú út vezet, és ezt nem lehet leszűkíteni pusztán a rajzolásra.

Bővebben: Tanulási nehézségek: a finommotorika fejlesztése

Könnyű neki: tanár néni gyereke

Kategória: Iskolába lépés

Tanító és kivételezésAz iskolában dolgozó pedagógus gyerekének sokkal könnyebb kitűnő eredményt elérnie, mint egy "civilnek"- tartja a közvélemény. Előny vagy hátrány, ha a tanító, tanár néni csemetéje épp abban a suliban tanul, ahol szülője dolgozik?

Bővebben: Könnyű neki: tanár néni gyereke

Az óvodás magától beérik?

Kategória: Iskolába lépés

fejlődés és fejlesztésAkadnak olyan szülők, óvodapedagógusok, akik úgy vélik: nem kell az óvodás gyermekkel külön foglalkozni, fejleszteni őt, untig elég az a tapasztalat és ismeret, amit a spontán játék során szerez. Mi a különbség a spontán játék és a tudatosan, de indirekt módon irányított fejlesztőjáték között?

Bővebben: Az óvodás magától beérik?

Iskolai évnyitó előtti őrület

Kategória: Iskolába lépés

tanévkezdésErika megosztotta velünk mindazt az őrületet, amit kisiskolás gyermeke évnyitója előtt szenvedett végig.


Már jó pár héttel ezelőtt beszereztük az előírt füzeteket, ceruzát, ragasztót, ollót, színes papírt és mindazt, ami még elő volt írva. Büszkén vállon veregettem magam, mikor már másnap bekötöttem, felcímkéztem a füzeteket: ez igen, semmi rohanás, semmi kapkodás, semmi idegbaj. Biztos ez? 

Bővebben: Iskolai évnyitó előtti őrület

Iskolaérettség: ki segíthet és hogyan?

Kategória: Iskolába lépés

játékos suliváró foglalkozásMindenki tudja, az érintettek (szülők, pedagógusok) legalábbis biztosan, hogy pusztán az életkor nem garancia az iskolaérettségre. Az iskolaérettséget három sarkalatos szempontból lehet vizsgálni: pszichés, testi és szociális vonatkozásban. Ha csak egyetlen vonatkozásban is éretlenség mutatkozik, megkérdőjelezhető az iskolaérettség.

Bővebben: Iskolaérettség: ki segíthet és hogyan?

Gátlásos, félénk gyermek iskolakezdés előtt

Kategória: Iskolába lépés

Félénk gyerek az iskolába lépés küszöbénHogyan segíthetnék neki? - teszi fel a kérdést a szülő, aki valósággal retteg az iskolába lépés pillanatától. Fél, mert bár igen jó értelmi képességekkel rendelkezik gyermeke, félénkségéből adódóan mégsem biztos, hogy mindezt bizonyítani is tudja. Mit lehet hát tenni? Ebben az esetben érdemes mielőbb iskola előkészítő foglalkozásokra jelentkezni. Lehetőleg olyanra, ahol egyszerre több gyermek is részt vesz, ám még sincs olyan magas létszám, ahol "elveszne" a csemete.

Bővebben: Gátlásos, félénk gyermek iskolakezdés előtt

Óvodában: prevenció, iskolában: korrekció

Kategória: Iskolába lépés

prevenció vagy korrekcióA tanulási képességeket óvodáskorban lehet hatékonyan fejleszteni, ebben az életkori szakaszban tehát prevencióról, azaz megelőzésről beszélhetünk. Ekkor még jó eséllyel megelőzhetők az iskoláskori tanulási zavarok, hiszen a szenzitív (azaz fejlesztésre érzékeny) szakaszban történik a fejlesztés.

Bővebben: Óvodában: prevenció, iskolában: korrekció

Iskolára való felkészítés: kinek a dolga?

Kategória: Iskolába lépés

játékos suliváróA szülők zöme azt tartja, az iskolaelőkészítés az óvoda és az óvónők feladata. A pedagógus azt mondja, az óvodai idő nem elég, az egyéb körülmények (pl. magas létszám, sok problémás gyerek) szintén akadályozhatják az iskolaérettségi felkészítést, a szülőnek is aktívan részt kell vállalnia mindebből. Kinek van igaza?

Bővebben: Iskolára való felkészítés: kinek a dolga?

Iskolaelőkészítés: ráérünk még! Biztos?

Kategória: Iskolába lépés

iskolaérettségSok szülő így próbálja elhessegetni magától a néhány éven belül beköszöntő iskolakezdés képét. De vajon tényleg ráérnek, ha jövőre még nem megy suliba a gyerek? Fontos tudni, hogy a tanulási képességek megalapozása nem megy egyik napról a másikra, hiszen az idegpályák kiépítése, az idegi kapcsolatok megszilárdítása hosszadalmas folyamat eredménye.

Bővebben: Iskolaelőkészítés: ráérünk még! Biztos?